علت گرم شدن زمین

0
500

پدیده ای که منجربه افزایش میانگین دمای کره ی زمین و سطح اقیانوس ها شده است را گرم شدن کره زمین می نامند.

از سال ۱۸۸۰ اندازه‌گیری دمای هوای کرهٔ زمین آغاز شده‌است و تاکنون نیز ادامه دارد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۱۴ زمین شاهد رکورد بی‌سابقهٔ «گرم‌شدن» باشد.

همچنین گفته می‌شود گرم‌شدن کرهٔ زمین، در سال ۲۱۰۰ باعث خشکسالی شدید، گرمای سوزان و توفان‌های وحشتناک خواهد شد.

در مورد دلایل این پدیده، یک سری از تئوری‌ها بر تأثیر گازهای گلخانه‌ای بر این فرایند مبتنی است و برخی دیگر فرایندهایی نظیر فعّالیّت‌های آتشفشانی و زمین گرمایی و همچنین فعّالیّت‌های خورشیدی را دلیل این پدیده می‌دانند.

پدیده گازهای گلخانه ای چیست ؟

گاز های گل خانه ای در جو زمین وجود دارند و مانند یک لایه عایق از زمین محافظت میکنند.فعالیت های انسان و استفاده بی رویه از تکنولوژی ،تخریب محیط زیست و استفاده از سوخت های فسیلی باعث می شود که تعادل شیمیایی و فیزیکی این لایه بهم بخورد. به طور طبیعی گازهای گلخانه ای موجود شانل بخار آب ،دی اکسید کربن، متان ،اکسید نیتروژن و ازن هستند.اما فعالیت های انسان بر سطوح بسیاری از گازهای موجود طبیعی در جو می افزاید.پژوهش ها نشان میدهد بین افزایش میزان گازهای گلخانه ای موجود در اتمسفر با گرم شدن زمین ارتباط مستقیمی وجود دارد.کره زمین بخشی از انرژی خورشید را جذب و مابقی آن را منعکس میکند.بدین ترتیب طول موج نور تغییر میکند.بعضی از گازهای موجود در اتمسفر زمین،این انرژی انعکاسی و تابش خروجی را جذب می کنند.جذب انرژی توسط مولکول های گاز سبب جنبش مولکول ها و افزایش انرژی آن ها می شود.وقتی این اتفاق در مقیاس بزرگ رخ دهد ،حرارت زیادی تولید میکند و باعث میشود دمای کل نواحی زمین افزایش یابد.این پدیده همان اثر گلخانه ای است.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here