نگاهی کوتاه به زندگی شیمیدان ایرانی و بزرگترین پزشک اسلام، زکریا رازی

0
1661

محمد زکریای رازی شیمیدان ایرانی در شرق و غرب به عنوان بزرگترین پزشک زمان خود و کاشف الکل شناخته می ­شود. این مرد بزرگ تمام زندگی خود را به کشف و شهود و تجربه و آزمایش اختصاص داده بود و لحظه ای از کار دست نمی­­کشید. در جایی از وی سخنی نقل شده است که می­گوید: اگر همه می‌توانستند از استعدادهای خود درست بهره بگیرند، دنیا همان بهشت موعودی می‌شد که همه می‌خواهند”. رازی انسانی تک بعدی نبود؛ از جوانی عود می­نواخت و شعر می­گفت. بعده­ها به کار زرگری روی آورد و بعد از آن به کیمیاگری و طب.

 

محمد_زکریا_رازی_شیمیدان  -                                             - نگاهی کوتاه به زندگی شیمیدان ایرانی و بزرگترین پزشک اسلام، زکریا رازی
محمد_زکریا_رازی_شیمیدان

 

داشتن شخصیتی چند بعدی، رازی را به فردی پیشر و متفاوت تبدیل کرد. او از تفکرات فلسفی رایج عصر خود، یعنی فلسفه­ی ارسطویی‌- افلاطونی، پیروی نمی‌کرد و عقاید خاص خود را داشت که باعث شد مورد بدگویی اهل فلسفه­ی هم‌ عصر و پس از خود قرار بگیرد. هم‌چنین عقایدی که درباره ادیان داشت سبب شد تا موجب تکفیر اهل مذهب واقع شود و از این‌ رو بیشتر آثار وی در این زمینه از بین رفته‌است. این شیمیدان ایرانی تا پایان عمر در شهر ری به درمان بیماران مشغول بود و درکنار آن مسیر خود به سمت کشف الکل را طی نیز می­کرد تا جایی که در آخر عمرش نابینا شد. درباره علت نابینا شدن او روایت‌های مختلفی وجود دارد؛ اما ابوریحان بیرونی سبب کوری رازی را کار مداوم با مواد شیمیایی چون بخار جیوه می‌داند.

در مورد تاریخ درگذشت رازی نیز اختلاف زیادی وجود دارد. مهم ترین سند تاریخی درباره­ ی تولد و مرگ رازی کتاب «فهرست کتب رازی» نوشته­ی ابوریحان بیرونی است. در این رساله مدت عمر او را به سال قمری شصت و دو سال و پنج روز و به شمسی شصت سال و دو ماه و یک روز به طور دقیق آورد­ه­اند.» اما می­توان گفت که این پزشک، فیلسوف و شیمی­دان بزرگ ایرانی در در روز (۱۵ اکتبر) سال ۹۲۵ در شهر ری درگذشت.

 

محمد_زکریا_رازی_شیمیدان.jpeg_پزشک  -                                             - نگاهی کوتاه به زندگی شیمیدان ایرانی و بزرگترین پزشک اسلام، زکریا رازی
محمد_زکریا_رازی_شیمیدان.jpeg_پزشک

 

منبع: zeitoonacademy.com

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here