ویروس فضایی: آیا نشانه‌هایی از حیات در مریخ وجود دارد؟

0
764

ناسا به دنبال یافتن ویروس‌ها در سیارات دیگر از جمله مریخ است و اینکار را در راستای هدف یافتن حیات در سیارات دیگر انجام می‌دهد. اما تا به حال مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است. دکتر کن استدمن (Ken Stedman)، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه ایالتی پورلتند به همراه همکاران خود از موسسه فناوری توکیو قصد دارند جستجو در این مورد را آغاز کنند. به‌همین‌منظور با انتشار مقاله‌ای در شماره فوریه ۲۰۱۸ در مجله‌ی Astrobiology سعی در تشویق دانشمندان به مطالعه ویروس‌ها در زمینه‌ی اخترزیست‌شناسی (Astrobiology) کرده‌اند.

استدمن می‌گوید: بیش از یک قرن از زمان کشف اولین ویروس‌ها در زمین گذشته است و وارد قرن دوم ویروس‌شناسی شده‌ایم و اکنون می‌توانیم تمرکز خود را بر روی کشف ویروس‌ها در سیارات دیگر بگذاریم. ویروس‌های بسیاری در زمین وجود دارد و این موضوع ممکن است برای سیارات دیگر نیز صادق باشد. علاوه‌براین، بسیاری از محققان معتقدند ویروس‌ها نقش حیاتی در ایجاد زندگی دارند. طبق گزارش آکادمی میکروبشناسی آمریکا، بدون ویروس‌ها، زندگی روی زمین بسیار متفاوت خواهد بود و شاید زندگی در همه جا وجود نداشته باشد. اگر نشانه‌هایی از حیات در فضا یافته شود بی‌شک با وجود ویروس‌ها مرتبط است.

علیرغم این واقعیت که ویرس‌ها بر روی زمین بسیار فراگیر هستند، مطالعات اندکی به‌دنبال یافتن آنها در فضا بوده‌اند اما ممکن است به‌زودی تغییر کند.  - images q tbn ANd9GcTTM2ZEtp0 Sxl5VmzczJNYqafSVmEkK07JPLtI09ZLnu8ja0NdMg - ویروس فضایی: آیا نشانه‌هایی از حیات در مریخ وجود دارد؟استدمن در انتهای یکی از مصاحبه‌هایش اظهار کرده است که با مطرح شدن سؤال‌هایی در مورد زنده بودن ویروس‌ها، پیدا کردن ویروس‌های فضایی و شکل‌های مختلفی از زندگی، جستجوی حیات فرازمینی با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود و مسئله وجود یا عدم وجود بیگانگان در کیهان زودتر حل خواهد شد.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here