هک رشد چیست و چگونه به استارتاپ ها کمک می کند؟ + تکنینک های آن

0
1261
هک رشد چیست
هک رشد،هکر رشد

هکر رشد یعنی چی؟

هک رشد عنوان یا عبارتیه که خیلی از ما شاید شنیده باشیم و خیلی ها هم احتمالا نه! البته حتی اونهایی که با این عنوان آشنایی دارند هم در مورد تعریف دقیقش ابهاماتی دارند. این مقاله سعی داره یک تعریف مشخص و جامع از هک رشد ارایه بده.

هک رشد داستانیه که با اسم یه کارآفرین و مشاور بازاریابی معروف به اسم شان الیس شروع میشه، شان الیس وقتی به کسب و کارها مشاوره می­داد متوجه شد که نمیتونه جایگزینی مناسب برای نقش خودش پیدا کنه… رزومه های زیادی دریافت می کرد و خیلی هاشونم عالی بودن اما از نظر شان الیس نمیتونستن درک درستی از فرآیندها و سیستمهایی که اون برای بهبود شرکت ها درست کرده بود پیدا کنند. دلیل اصلی ان هم این بود که کاری که شان می­کرد صرفا بازاریابی نبود..یا صرفا برنامه نویسی یا…. شان دنبال یه آدم با توانمندیهای چندگانه بود که نگاهش به مسایل با بازاریابان سنتی تفاوت داشته باشه چرا که دنیای امروز دنیای اینترنته و محصولات و خدمات خیلی عوض شدن.

 یک هکر رشد صرفاً در نحوه پردازش و اجرای پروژه با یک بازاریاب یا مارکتر تفاوت داره. تمرکز هکرهای رشد روی پیدا کردن راه­هایی جدید برای حل مسایله، و مثلا فروش بیشتر تنها هدف اونها نیست، درحالی که فروشنده حرفه ­ای یا بازاریاب صرفا به  دنبال فروش بیشتره. هکرهای رشد فکر و ذکرشون پیدا کردن راه های بهبوده، هر کاری که یک هکر رشد انجام میده باید منجر به بهبود و رشد بشه. اما رشد اصلا یعنی چی؟

مفهوم هک رشد:

رشد:

رشد و نمو به تغییرات پی‌درپی و منظمی گفته می‌شود که از زمان تولد تا مرگ اتفاق می‌افتد. این تغییرات در ابعاد گوناگونی به وجود می‌آید و دارای الگو و نظم خاصی‌است و دارای آثار بلند مدّتی در چرخه حیات می‌باشد. رشد فرآیندی کل گرا، مداوم و پیوسته است.

اگر بخواهیم کمی ساده تر بیان کنیم رشد یعنی بهبود مستمر و انطباق در شرایط مختلف محیطی. هرموقع چیز جدیدی یاد میگیریم رشد کردیم، هرموقع یه مشکل رو با صرف وقت و انرژی کمتر به انجام میرسونیم یعنی رشد داشتیم. و خلاصه هر جایی بهتر از قبل عمل کردیم، فکر کردیم یا یادگرفتیم یعنی داریم رشد می­کنیم.

رشد  - sapling 154734 960 720 300x181 - هک رشد چیست و چگونه به استارتاپ ها کمک می کند؟ + تکنینک های آن
رشد

خب حالا که یکم با مفهوم رشد بیشتر و بهتر آشنا شدیم(که البته این خودش یجور رشده😊) بیاید یه تعریف از هک هم ارایه بدیم:

هک:

 رخنه یا هک به معنی سود بردن از یک روش سریع و هوشمندانه برای حل یک مشکل می‌باشد که بیشتر با رایانه و سیستمهای رایانه­ای تعریف می­شه اما محدود به دنیای رایانه ­ها نمی­شه و توسط افراد با تخصص‌های گوناگون در زمینه‌هایی از قبیل موسیقی، نقاشی و… نیز به کار می‌رود که به معنی دگرگونی‌های هوشمندانه و خلاقانه فرد در آن زمینه می‌باشد.

هک  - hack 813290 960 720 300x169 - هک رشد چیست و چگونه به استارتاپ ها کمک می کند؟ + تکنینک های آن
هک همیشه معنای بدی ندارد!

اما هک رشد دقیقا چیه؟ آیا با ترکیب این دوتا تعریف می­تونیم به تعریف هک رشد رسید؟

جواب این سوال هم بله است هم خیر! با ترکیب این دوتا تعریف میتوانیم به یه هاله ای از تعریف هک رشد برسیم ولی تعریف دقیقش نه، اصلی ترین دلیلشم اینه که وقتی دوتا چیز رو با هم ترکیب می­کنیم تبدیل به یک موجودیت از جمع ویژگی­های آن دو نمیشه و ویژگیهایی در این موجودیت جدید شکل می­گیره که در والد آنها نبوده. هک رشد هم مستثنی نیست. با این وجود ما یک تعریف تقریبی از هک رشد ارایه میکنیم:

هک رشد:

یک نظام فکری و اجرایی است که به دنبال یافتن فرصتهای بهبود در هر جنبه از کار است. توسعه روش­ها و سامانه­ هایی که مشکلات را پیدا کرده و برای حل آنها راهی نوآورانه ارایه می­دهد مهمترین رویکرد در هک رشد است.

هک رشد چیست؟  - growth hacking fa 300x169 - هک رشد چیست و چگونه به استارتاپ ها کمک می کند؟ + تکنینک های آن
هک رشد

تا اینجای کار تونستیم یکم ذهن شما رو به مفاهیم رشد و هک رشد نزدیک کنیم حالا میخواهیم بریم سراغ کاربرد اون.

اگر صاحب یک کسب و کار نوپا یا اصطلاحا استارتاپ باشید یا یک سازمان بزرگ و شکل گرفته، همیشه به یه نفر احتیاج هست که شرایط موجود شما رو بررسی و تحلیل کنه و دنبال حل مشکلات و بهبود عملکرد باشه. به این نقش میگن “هکر رشد”.

اگه فروش شما دچار افت شده و دارید سهم بازار رو از دست میدید، اگه هزینه­ هاتون بالا رفته و نمیتونید کنترلش کنید، اگر نیروهاتون دارن بی انگیزه میشن یا سازمانتون رو ترک می­کنند، اگه برای انجام کارهاتون وقت و انرژی زیادی مصرف می­کنید شما به یک هکر رشد احتیاج دارید!

همون طور که اول مقاله گفتیم شان الیس هم دنبال یه دیجیتال مارکتر نبود یا یه فروشنده­ ی حرفه ­ای، بلکه دنبال فردی با توانایی­های چند­رشته ­ای و میان­ رشته ­ای بود. همه هکر­های رشد دارای مجموعه توانایی­های یکسانی نیستن ولی باید یه حداقل­هایی رو داشته باشند:

دامنه و عمق توانایی های یک هکر رشد  - t shaped player 4d23cbe90ec49cf392b420e3d6a50a3cf39c26114ba3d55a48eb025556101e8c 300x137 - هک رشد چیست و چگونه به استارتاپ ها کمک می کند؟ + تکنینک های آن
توانمندی های هک رشد

هک رشد به چه توانایی­های احتیاج دارد؟ ما در اینجا به اصلی ترین توانمندی­های مورد نیاز یک هکر رشد مختصرا اشاره می­کنیم:

  1. آمار: دنیای امروز دنیای اطلاعات، داده­ ها و آمار است. بدون آمار وتحلیل­های عددی ما مانند راننده ­ای با چشمان بسته هستیم که شانس زنده­ ماندمان بسیار کم است، چه برسد به اینکه به مقصد برسیم یا رشدی حاصل کنیم. یک هکر رشد باید آمار و علم آمار را تا حدودی بداند تا بتواند تصمیماتی بهتر با ریسک کمتر بگیرد. یادمان باشد که همیشه داده-محور(Data-driven) کار کنیم.
  2. برنامه ­نویسی: با ظهور اینترنت دنیای کسب وکار دچار تحولی عظیم شد، توانایی درک برنامه­ های کامپیوتری و ارتباط موثر با تیم فنی جز نیازمندی­های هک رشد است. لازم نیست یک هکر رشد تمام جزییات برنامه ­نویسی را بداند یا به یک زبان برنامه­ نویسی کاملا مسلط باشد فقط باید بتواند برنامه­ ها و عملکرد آنها را بفهمید و تغییرات کوچکی ایجاد کنید. به علاوه برنامه ­نویسی می­تواند برای تحلیل داده­ها نیز موثر واقع شود.
  3. مدل­سازی و کار با اکسل: نرم ­افزار اکسل مایکروسافت یکی از محبوب­ترین محصولات این شرکت است که از محاسبات ساده­ی مالی تا تهیه فرم­ها و تحلیل روندهای آماری و مالی را پوشش می­دهد. این ابزار برای تهیه گزارشات و درک عمیق­تر مجوعه داده­ها به درد هک رشد می­خورد.
  4. تحلیل: تفکر تحلیلی و دانستن ابزار­های متناسب با آن برای هک رشد یک نیاز اولیه است، شما باید بدانید که چه کسانی از صفحات شما در اینترنت بازدید می­کنند، از کجا هستند، با چه ابزاری:موبایل یا کامپیوتر شخصی، کدام بخش­ها را بیشتر بررسی کرده­اند. ابزار­های پیشین مانند اکسل و زبان­های برنامه نویسی به این کار کمک می­کنند ولی می­توان از پلتفرمها و ابزارهای تخصصی­تری که در این حوزه کار می­کنند استفاده کرد چرا که هم ساده­تر هستند و هم اطلاعات بسیار بیشتری در اختیار کاربر می­گذارند.
  5. تحقیقات آنلاین: یک هکر رشد باید بتواند داده­های رقبا، رفتار مشتریان، روند­های بازار و… را استخراج و سپس تحلیل کند، ابزار­های آنلاین مجانی و پولی بسیاری برای این کار وجود دارد که هکرهای رشد میتوانند از آنها استفاده کنند.
عوامل موثر در رشد  -                 300x160 - هک رشد چیست و چگونه به استارتاپ ها کمک می کند؟ + تکنینک های آن
عوامل موثر در رشد

هک رشد عنوانی پر زرق و برق برای دریافت حقوق بیشتر نیست!

هک رشد جایگزینی برای بازاریابی (سنتی و دیجیتال) نیست!

هک رشد از بازاریابی مهمتر یا کم اهمیت­تر هم نیست!

درک درست از لزوم وجود هک رشد منجر به ایجاد بهبودهایی چشمگیر در حوزه­های گوناگون می­شه. یادمون باشه که هک رشد یک تفکر و یجور رویکرده و نه صرفا یک نقش یا یه فرد و یا حتی یک سری ابزار. یک هکر رشد همیشه دنبال رشد و بهبوده و برای همین هم تعریف کردن هک رشد اگر نگیم نشدنیه باید بگیم خیلی سخته، چون مدام در حال رشد کردن و تکامل و بهبوده.

امیدوارم این مطلب به درد شما خورده باشه. موفق باشید😊.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here