روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی

0
1699
روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی
روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی

روزه مسافر و احكام روزه مسافر و کسانی که روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی

روزه مسافر و شرایط روزه مسافر و احکام آن در سایت آیت الله وحید خراسانی و در قسمت توضیح المسائل آن بیان شده است که ما در اینجا به صورت مختصر ‌بعضی از آن موارد را در ادامه آورده ایم. البته به شما توصیه اکید می کنیم مسائل دینی و شرعی را از منابع مطمئن جویا شوید و به این مطلب خلاصه شده اکتفا نکنید. برای اطلاع دقیق از سوال خود می توانید به سایت این مرجع عالیقدر مراجعه کنید (این لینک).

 

روزه مسافر

 

مسأله ۱۷۲۲ ـ مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را در سفر دو ركعت بخواند ، نبايد روزه بگيرد ، و مسافرى كه نمازش را تمام مى خواند ـ مثل كسى كه شغلش مسافرت يا سفر او سفر معصيت است ـ بايد در سفر روزه بگيرد.

 

مسافرت در ماه رمضان

 

مسأله ۱۷۲۳ ـ مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد ، ولى مكروه است ، هر چند براى فرار از روزه نباشد ، مگر اين كه سفر به جهت ضرورتى باشد ، و يا ـ به مقتضاى بعضى از روايات ـ براى حجّ يا عمره باشد.

 

مسافرت در روزه واجب معيّن به اجاره و به نذر و غير نذر

 

مسأله ۱۷۲۴ ـ اگر غير روزه ماه رمضان روزه معيّن ديگرى بر انسان واجب باشد ، اگر آن وجوب از جهت حقّ الناس باشد ـ مثل اين كه اجير شده باشد كه روز معيّنى را روزه بگيرد ـ نمى تواند در آن روز مسافرت كند ، و همچنين است ـ بنابر احتياط واجب ـ روزه واجب معيّن به غير نذر ، مانند روز سوم اعتكاف ، و امّا در صورتى كه به سبب نذر معيّن شده باشد ، اقوى اين است كه مى تواند سفر كند ، و روز ديگرى را به جاى آن روز روزه بگيرد.

 

روزه گرفتن مسافرى كه نذر كرده روزه بگيرد

 

مسأله ۱۷۲۵ ـ اگر نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معيّن نكند ، نمى تواند آن را در سفر به جا آورد ، ولى چنانچه نذر كند كه روز معيّنى را در سفر روزه بگيرد ، بايد آن را در سفر به جا آورد ، و نيز اگر نذر كند روز معيّنى را چه مسافر باشد يا نباشد روزه بگيرد ، بايد آن روز را اگر چه مسافر باشد روزه بگيرد.

 

سه روز روزه براى خواستن حاجت در مدينه طيبه

 

مسأله ۱۷۲۶ ـ مسافر مى تواند براى خواستن حاجت ، سه روز در مدينه طيّبه روزه مستحبّى بگيرد ، و احتياط واجب اين است كه آن سه روز ، روزهاى چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد.

 

روزه كسى كه نمى ‏داند روزه مسافر باطل است

 

مسأله ۱۷۲۷ ـ كسى كه نمى داند روزه مسافر باطل است ، اگر در سفر روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد ، روزه اش باطل مى شود ، و اگر تا مغرب نفهمد روزه اش صحيح است.

 

فراموش کردن سفر و اینکه روزه مسافر باطل است

 

مسأله ۱۷۲۸ ـ اگر فراموش كند كه مسافر است ، يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل مى باشد و در سفر روزه بگيرد ، روزه او باطل است.

 

روزه ‏دار بعد از ظهر يا پيش از ظهر

 

مسأله ۱۷۲۹ ـ اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نمايد ، بايد روزه خود را تمام كند ، و اگر پيش از ظهر مسافرت كند ، وقتى به حدّ ترخّص برسد روزه اش باطل مى شود ، و اگر پيش از آن مفطرى انجام دهد كفّاره بر او واجب است.

 

مسافر در ماه رمضان پيش از ظهر به وطنش يا محلى اقامتش برسد

 

مسأله ۱۷۳۰ ـ اگر مسافر در ماه رمضان ـ چه آن كه قبل از فجر در سفر بوده و چه آن كه روزه بوده و سفر نمايد ـ پيش از ظهر به وطنش برسد ، يا به جايى كه مى خواهد ده روز در آن جا بماند ، و كارى كه روزه را باطل مى كند انجام نداده باشد ، بايد آن روز را روزه بگيرد ، و اگر انجام داده ، روزه آن روز باطل است.

 

مسافر بعد از ظهر به وطنش يا محل اقامتش برسد

 

مسأله ۱۷۳۱ ـ اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش يا به جايى كه مى خواهد ده روز در آن جا بماند برسد ، روزه آن روزش صحيح نيست.

 

مكروهات مسافر و كسى كه از روزه گرفتن عذر دارد

 

مسأله ۱۷۳۲ ـ مسافر و كسى كه از روزه گرفتن عذر دارد ، مكروه است در روز ماه رمضان جماع نمايد ، و بيشتر از قُوت بخورد و خود را كاملا سيراب كند.

 

 

 

كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست

 

پيرى که نمى ‏تواند يا مشقت دارد روزه بگيرد

 

مسأله ۱۷۳۳ ـ كسى كه به واسطه پيرى نمى تواند روزه بگيرد ، يا براى او مشقّت دارد ، روزه از او برداشته شده و در صورت دوم بايد براى هر روز فديه بدهد ، و فديه يك مُد طعام است ، و احتياط مستحبّ اين است كه خصوص گندم را بدهد.

 

قضاى روزهاى كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته

 

مسأله ۱۷۳۴ ـ كسى كه به واسطه پيرى روزه نگرفته ، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد ، روزه هايى را كه نگرفته قضا ندارد.

 

مریضى كه زياد تشنه مى ‏شود

 

مسأله ۱۷۳۵ ـ اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه مى شود ، و نمى تواند تشنگى را تحمّل كند ، يا براى او مشقّت دارد ، روزه از او برداشته شده ، ولى در صورت دوم بايد براى هر روز يك مُد طعام به فقير بدهد ، و احتياط مستحبّ اين است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد ، و چنانچه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد ، روزه هايى را كه نگرفته قضا ندارد.

 

زنى كه روزه براى حملش يا خودش ضرر دارد

 

مسأله ۱۷۳۶ ـ زنى كه زاييدن او نزديك است و روزه براى حملش يا خودش ضرر دارد ، روزه او صحيح نيست ، و در صورت اوّل بايد براى هر روز يك مُد طعام به فقير بدهد ، و همچنين بنابر احتياط مستحبّ در صورت دوم ، و روزه هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد.

 

زنى كه شير او كم است و روزه براى بچه یا خود او ضرر دارد

 

مسأله ۱۷۳۷ ـ زنى كه بچّه شير مى دهد و شير او كم است ، چه مادر بچّه باشد يا غير مادر ، با اجرت شير بدهد يا بدون اجرت ، اگر روزه براى بچّه اى كه شير مى دهد يا خود او ضرر دارد ، روزه او صحيح نيست ، و در صورت اوّل بايد براى هر روز يك مد طعام به فقير بدهد ، و همچنين بنابر احتياط مستحبّ در صورت دوم ، و روزه هائى را كه نگرفته بايد قضا نمايد ، و اين حكم در صورتى است كه شير خوردن اين بچّه از راه ديگرى ميسّر نباشد ، و اگر ميسّر باشد واجب است آن زن روزه بگيرد.

 

 

توصیه می کنیم حتما این مطالب را جهت اگاهی بیشتر مطالعه کنید:

روزه گرفتن در اسلام و احکام آن بر مبنای فتوای آیت الله سیستانی

روزه قضا و احکام روزه قضای ماه رمضان بر مبنای رساله آیت الله سیستانی

چیزهایی که روزه را باطل می‌کند ، احکام مبطلات روزه از منظر آیت الله سیستانی

Summary
Review Date
Reviewed Item
تحریریه آموزشه
Author Rating
51star  - 1star - روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی1star  - 1star - روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی1star  - 1star - روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی1star  - 1star - روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی1star  - 1star - روزه مسافر و احكام آن و کسانیکه روزه بر آنها واجب نیست ازمنظر آیت الله وحید خراسانی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here