بیایید دور طهران بگردیم!

0
819

شواهد نشان می‌دهد مردم از دوران نوسنگی، تهران را دوست داشته و آن را برای زندگی انتخاب کرده‌اند اما ما کاری به آن دوران و اشیای کشف شده از آن زمان نداریم و می‌خواهیم تهرانِ بعد از قاجار را به شما نشان دهیم!
تهرانِ امروز برخلاف ظاهر خشن‌اش قلب مهربانی دارد؛ محله‌های قدیمی از دوره‌ی قاجار و پهلوی، ساختمان‌های آجری و کاخ‌های باشکوه، موزه‌های جذاب، کافه و رستوران‌های خاطره‌انگیز و البته طبیعت زیبای اطراف تهران و پارک‌های بی‌نظیر شهری.
ساختمان‌های مهم شهر به جز کاخ‌ها و موزه‌ها شامل دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها، ساختمان‌های اداری، خانه‌های شخصی و مساجد است که از آن میان می‌توان به ساختمان مجلس شورای ملی، ساختمان تلگرافخانه، مدرسه دارالفنون، خانه مقدم، دانشگاه تهران و مدرسه و مسجد سپهسالار اشاره کرد. بیشتر این بناها و جاهای دیدنی در منطقه‌ی مرکز تهران و حوالی میدان توپخانه، حسن آباد و بهارستان واقع شده اند. در همین محدوده خیابان‌های زیبای سی تیر، فردوسی، سعدی، جمهوری، پامنار و سپهسالار وحود دارد که هنوز بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.
رکن اصلی تهران‌گردی دیدن موزه‌هاست که بسیاری از آن‌ها در کاخ‌هایی مثل کاخ گلستان، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران واقع شده‌اند و شما با رفتن به این اماکن یک تیر با دو نشان زده‌اید. از میان موزه‌هایی که در فضایی غیر از کاخ هستند می‌توان به موزه و کتابخانه ملک، موزه آبگینه، موزه ملی یا ایران باستان و موزه هنرهای معاصر اشاره کرد که البته همگی معماری منحصر به فردی دارند. موزه هنرهای معاصر علاوه بر بنای بسیار زیبایی که دارد گنجینه‌ای از نفیس‌ترین آثار هنر معاصر جهان را نیز در خود جای داده است مثل آثاری از پیکاسو، روتکو، گوگن، پولاک، وارهول و… که هر از چند گاهی سر از مخزن موزه بیرون می‌آورند و به نمایش درمی‌آیند. این موزه هرچند ماه یک بار برنامه جدیدی دارد و آثار تازه‌ای از هنرمندان مطرح ایران و جهان نمایش می‌دهد که دیدنشان خالی از لطف نیست.
از موزه‌ها که بگذریم می‌رسیم به کافه‌ها و رستوران‌های قدیمی و نوستالژیک تهرانی‌ها مثل «کافه نادری» که زمانی پاتوق روشنفکران دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بوده است و روزگاری صادق هدایت، جلال آل‌احمد، سیمین دانشور و… به آنجا می‌رفته‌اند. یا مثلا رستوران «گل رضاییه» رو به روی موزه آبگینه که حتما فضای آن را در فیلم‌های زیادی دیده‌اید. این کافه‌رستوران پاتوق فروغ فرخزاد و باز هم صادق هدایت بوده است!
به لطف خانه‌های قدیمی و باصفای زیادی که در تهران وجود دارد الان از این دست کافه‌ها بیشتر دیده می‌شود و جوانان خوش‌ذوق، این خانه‌ها را تعمیر و تبدیل به کافه می‌کنند و در آن غذاها و نوشیدنی‌های سنتی سرو می‌کنند و این گونه بافت قدیمی تهران حفظ می‌شود. معروف‌ترین کافه‌هایی که به این سبک کار می‌کنند «کافه تهرون» در باغ نگارستان واقع در میدان بهارستان، کافه «دیاموند» در خیابان ویلا و کافه‌رستوران «نان و نمک» در محله قدیمی سرچشمه تهران هستند.
تهرانی‌ها عاشق پارک هستند و هر موقع که بتوانند برای بازی و تفریح و وقت گذرانی به پارک می‌روند. خوش‌بختانه چندین پارک یا بوستان بزرگ و زیبا، جان سالم از ساخت و سازها به‌در برده‌اند و شده‌اند دلخوشی ساکنان محله‌های شلوغ و پرسروصدای تهران. قدیمی‌ترین پارک تهران «پارک شهر» واقع در محله قدیمی سنگلج و خیابان خیام است؛ همان‌جا که تماشاخانه معروف «سنگلج» را هم خواهید دید. پارک لاله هم در بلوار کشاورز واقع است و نزدیک است به موزه هنرهای معاصر. پارک‌های ساعی و ملت در امتداد طویل‌ترین خیابان خاورمیانه یعنی خیابان «ولیعصر» از مهم‌ترین و البته زیباترین پارک‌های داخل شهری تهران هستند.
تهرانی‌ها آخر هفته‌ها یا تعطیلات را اکثرا در پارک‌های اطراف شهر مثل پارک چیتگر، جمشیدیه، قیطریه، عباس‌آباد و… سپری میکنند که البته الان در بافت شهری قرار دارند اما قبل تر‌ها حومه تهران حساب می‌شد.
گفتنی‌ها از تهران تمام شدنی نسیت. هنوز به بازارهای تهران و مراکز خرید مدرن و مکان‌های جذاب و تفریحی تهران اشاره نکرده‌ایم. این شهرِ بی‌نهایت که از شمال و جنوب و شرق و غرب کش می‌آید و انتها ندارد همه را به دل خود می‌کشاند و حتی کسانی که از این شهرفرنگ بد می‌گویند هم تاب جدایی از آن را ندارند. روزی به تهران بیایید، این همه زیبایی و جذابیت را ببینید و عاشق تهران شوید.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here