سنسور های نوری ،و کاربرد های آن در صنایع مهمی مثل نفت و گاز و صنعت بسته بندی

0
1543
نقشه نیروگاه خورشیدی
نقشه نیروگاه خورشیدی

توضیحاتی درباره سنسور های نوری

یکی از پرکاربرد ترین سنسورها در صنعت سنسور های نوری میباشد.این نمونه سنسورها به دو صورت کار عمل می کنند.یا دو سنسور که به صورت ارسال و دریافت در مقابل همدیگر  هستند یا
یک سنسور که قابلیت ارسال و دریافت امواج فروسرخ را دارد و در مقابل آن یک اینه قرار گرفته است.در صورتی که
جسم امواج ارسالی را قطع کند نور به فتو ترانزیستور گیرنده نمی رسد و خاموش می شود.

سنسور نوری در زمره ی حس کننده های راه دور به هستند. به این معنی که تماس فیزیکی با کمیت مورد اندازه گیری ندارند . این سنسورها بر اساس ارسال امواج مادون قرمز مدوله شده و دریافت بازتابش این امواج از سطوح مختلفی عمل می کنند.

انواع سنسور نوری:

۱- سنسور نوری یک طرفه

۲- سنسور نوری دو طرفه یا مقابل هم

۳- سنسور نوری رفلکتوری آینه دار

سنسور نوری اشعه های نور را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کند. این وسیله کمیت فیزیکی نور را اندازه گیری کرده و سپس آن را به نوعی که برای وسیله قابل خواندن باشد برمی گرداند. سنسور نوری به طور کلی تکه ای  از یک سیستم بزرگتر است که ترکیب یک منبع نور، یک دستگاه اندازه گیری و سنسور نوری را انجام می دهد. این وسیله اغلب به ماشه الکتریکی متصل می شود. ماشه به تغییر در سیگنال در داخل حسگر نور واکنش نشان می دهد. سنسور نوری می تواند تغییرات یک یا چند پرتو نور را اندازه گیری کند. زمانی که تغییری اتفاق می افتد ، حسگر نور به عنوان یک ماشه فوتوالکتریک ، افزایش و یا هر دو خروجی الکتریکی کاهش می یابد.

کاربرد سنسور های نوری

سنسور نوری را می توان در زمینه انرژی برای نظارت بر سازه ها یافت که تولید انرژی، تولید، توزیع، و تبدیل انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. طبیعت توزیع فیبر نوری و non-conductive سنسورهای نوری مناسب برای برنامه های کاربردی نفت و گاز، از جمله نظارت خط لوله می باشد. این سنسورها  همچنین می توانند در توربین بادی نظارت پره، نظارت بر سیستم عامل های دریایی، نظارت بر قدرت خط و نظارت چاه بکار بروند. کاربردهای دیگر مانند زمینه های معدنی و حمل و نقل از جمله پل، باند فرود فرودگاه ، سقف، راه آهن، هواپیما، بال، مخازن سوخت و نظارت بدنه کشتی می باشد.

یکی از ویژگی های سنسور نوری، توانایی آن دراندازه گیری تغییر ها از یک یا چند پرتو نور است. این تغییرات اغلب بر اساس تغییرات شدت نور اتفاق می افتند. هنگامی که یک تغییر فاز، سنسور فتوالکتریک نور به عنوان یک محرک عمل می کند و یا افزایش یا کاهش برق خروجی با توجه  به نوع سنسور را انجام می دهد.

سنسور های نوری  - images - سنسور های نوری ،و کاربرد های آن در صنایع مهمی مثل نفت و گاز و صنعت بسته بندی
سنسور های نوری

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here