تلاش برای ترویج فرهنگ حیوان‌دوستی در ایران

0
924

تلاش برای ترویج فرهنگ حیوان‌دوستی در ایران

​​​​​​​یکی از انواع ناهنجاری‌های اجتماعی آزار حیوانات به دست انسان است. حیوان آزاری یک اختلال رفتاری است که زمینه های آن در کودکی بوجود می آید و در بزرگسالی باعث ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی می شود.

حیوان آزاری را به دوگونه تقسیم بندی کرده است: حیوان آزاری فعال و حیوان آزاری منفعل

در حیوان آزاری فعال شخص دانسته و از روی عمد به آزار حیوانات می پردازد؛ اما در حیوان آزاری منفعل شخص با غفلت در نگهداری باعث آزار حیوانات می شود. البته رفتارهای دیگری همچون استفاده از حیوانات در تحقیقات، کشاورزی، قربانی کردن و شکار آنها که در ذات خود باعث آسیب رسیدن به حیوانات میشود نیز از انواع حیوان آزاری به شمار می آیند.

اما زمانیکه به جامعه مدرن می رسیم حیوان در نقش حامی روحی و عاطفی ظاهر می شود و می بینیم که نقش خود را به خوبی هر چه تمام ایفا می کند. در جوامع غربی از حیوانات خانگی به عنوان موجوداتی استفاده می شود که          می توانند نقش مهمی در پر کردن خلاء روحی و عاطفی انسانها ایفا کنند و مونس افراد تنها باشند. زمانی که روان درمان ها چاره ای برای درمان بیماران نمی یابند حیوانات به یاری انسان می شتابند. حتی از حیوانات در خانه های سالمندان به عنوان همدم برای کمک به سالمندان استفاده می کنند.

در پی تلاشهای فراوانی که طی سالهای اخیر توسط عده ای حیوان دوست برای پایان دادان به آزار حیوانات و ترویج فرهنگ حیوان دوستی در کشور ایران انجام پذیرفته است، تعدادی پناه گاه در شهر های مختلف به همت مردم خیر جهت حمایت از حیوانات خیابانی ساخته شده است. از جمله این مکان ها پناه گاه پردیس به مدیریت سرکارخانم ژیلا پور ایرانی می باشد که در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و طی این سالها تلاش های پیگیرانه ای در زمینه توقف سگ کشی در ایران انجام داده است. به گفته خانم پورایرانی از زمان توقف کشتار حیوانات در سال ۱۳۹۳ در تبریز در حال حاضر بخشی از عملیات امدادرسانی از طریق شهرداری تبریز انجام می‌شود و بخشی از فعالیت‌های این انجمن برای گسترش خدمات از طریق مساعدت‌های فرمانداری تبریز و بخشی نیز از راه اطلاع‌رسانی به مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و دریافت کمک‌های مردمی صورت می‌گیرد.

مجموعه ی دیگری که در این زمینه فعال است نقاهتگاه مریم صانعی در منطقه فیروز بهرام در اطراف تهران          می باشد که توسط خیر محترم خانم مریم صانعی راه اندازی شده و از هفت سال پیش فعالیت خود را در زمینه نجات سگ های معلول بی پناه و بی صاحب آغاز کرده است. او درگفت‌وگوی کوتاهی با دویچه وله از نبود قانون حمایت از حیوانات گلایه می‌کند و می‌گوید: هیچ نهادی در ایران به طور رسمی و علنی از این موجودات بی‌پناه حمایت نمی‌کند .

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here