قالب‌سازی اکستروژن به روش CAD-CAM

0
1239

قالب‌سازی اکستروژن به روش CAD-CAM

خلاصه روند ساخت قالب :

 ( Computer Aided Design / Computer Aided Manufacturing )

امروزه با پیشرفت فناوری در بخش ماشین افزار به ویژه ورود ماشین‌های CNC ، و پیشرفت های بزرگ در بخش نرم‌افزار به ویژه نرم افزارهای CATIA ،  POWERMILL، MECHANICL و  MAGMA صنعت قالب سازی از جهت کاهش زمان ساخت و هم از نظر قابلیت ساخت قالب‌هایی با فرم‌های پیچیده تحول قابل توجهی را به دست آورده است.

از این فناوری ها در ایران، ابتدا در صنایع نظامی و خودرو سازی استفاده می شد و با کاهش قیمت و حضور تحصیل کردگان رشته های ساخت و تولید و سر ریز این نیروها به بخش خصوصی و برون سپاری این خدمات از شرکت های دولتی، ساخت قالب های دایکست و پلاستیک به روش CAD-CAM در بخش خصوصی اغاز شد.

ولی استفاده از سیستم CADCAM در تولید قالب های اکستروژن با حدود ۱۰ سال تاخیر از ورود آن به ایران در سال ۱۳۸۶ در شرکت قالب سازان بهفرد شروع شد.

روند تولید قالب های اکستروژن آلومینیوم  به سه بخش طراحی شبیه سازی و ساخت تقسیم می‌شود.

در بخش طراحی، مهندس طراح با توجه به هندسه مقطع پروفیل، دانش و تجربه خود را به کار بسته و اجراء، شکل و همچنین سیستم راهگاهی قالب را با استفاده از نرم‌افزار، طراحی کرده و مدل سه بعدی قالب را می‌سازد که این مدل سه بعدی پس از بارگذاری در کامپیوتر شبیه سازی و اصلاح احتمالی ان مبنای ماشینکاری قالب به وسیله ماشین های CNC  قرار می‌گیرد.

سپس فولاد مورد نیاز اسلایس شده و بر روی آن عملیات ماشینکاری، اسپارک، عملیات حرارت، سنگ مغناطیس، و تنش گیری در صورت نیاز انجام می گیرد.

بعد از فرایند مونتاژ قالب فیلر کاری نهایی و کنترل کیفیت انجام می‌شود.

 

مزیت ها

  • تکرار پذیری قالب.
  • دقت ابعادی بدون خطای انسانی.
  • عمر طولانی تر قالب نسبت به قالب های سنتی.
  • امکان اصلاح قالب قبل از ساخت به دلیل شبیه سازی در نرم افزار.
  • امکان اصلاح قالب.

 

معایب

  • برای تعداد کم، قیمت بالا.
  • زمان ساخت بیشتر.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here