طرز پخت فلافل خانگی ترد به همراه سیب زمینی پخته و ترکیبات ادویه فلافل

0
1967

فلافل خانگی می‌تواند مثل فلافل‌های مغازه‌های معروف خیابان مروی تهران یا فلافل‌های دکه‌های متعدد لشکرآباد اهواز خوشمزه باشد. درست است که بیشترین لذت خوردن فلافل خرید آن از مغازه‌های کنار خیابان است اما شاید بشود با یادگیری چند نکته فلال خانگی خوشمزه هم درست کرد. در این پست از سری پست‌های آموزش آشپزی سایت آموزشه، به سراغ آموزش پخت فلافل خانگی می‌رویم.

مواد لازم برای پخت فلافل خانگی

با این مقدار مواد شما می‌توانید سیزده عدد فلافل درست کنید. اگر می‌خواهید تعداد بیشتری فلافل داشته باشد با رعایت نسبت، مواد لازم را افزایش دهید.

مواد لازم مقدار
نخود ۲۵۰ گرم
سیب‌زمینی پخته ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
جعفری ۳۰ گرم
نمک ۱ قاشق چای‌ خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
پودر فلفل دلمه نصف قاشق چای خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
آویشن (یا زیره) نصف قاشق چای خوری

 

 

آماده‌ کردن نخود قبل از پخت فلافل خانگی

نخود را از ۲۴ ساعت قبل در آب و نمک خیس می‌کنیم. هر چند ساعت یکبار آب نخود را عوض می‌کنیم. در آموزش امروز ما نخود را فقط خیس کردیم اما اگر خواستید می‌توانید نخود را نیم‌پخت کنید. این کار باعث پختن کامل مغز فلافل شده و طعم خام نخود را از بین می‌برد. بعد از ۲۴ ساعت نخود را درون ظرفی ریخته و بگذارید کامل خشک شود.

مرحله اول پخت فلافل خانگی

نخودهای خیس خورده و آب گرفته شده را چرخ می‌کنیم. اگر چرخ گوشت ندارید می‌توانید از مخلوط‌کن غذاساز یا گوشتکوب برقی هم استفاده کنید. به‌همراه نخود، سیب‌زمینی پخته، سیر و جعفری را به درون چرخ‌ گوشت می‌ریزیم تا تمام مواد با هم چرخ شود. سیب‌زمینی طعم فلافل را بهتر می‌کند. همچنین به‌خاطر داشتن نشاسته و حالت چسبندگی مانع از شل شدن و ریختن مواد می‌شود و به آرد و یا تخم‌مرغ نیازی ندارید. در یک ظرف دیگر پیاز را رنده می‌کنیم. آب پیاز را کامل می‌گیریم و جدا می‌کنیم. پیاز را به مواد اضافه می‌کنیم. اگر می‌خواهید هنگام رنده کردن پیاز چشم‌هایتان نسوزد پیاز را در حدود پنج دقیقه درون فریزر بگذارید. بعد از چرخ کردن همه‌ مواد، موقع اضافه کردن ادویه‌ها می‌رسد.

نمک، فلفل قرمز، پودر فلفل دلمه‌ای زردچوبه و آویشن را اضافه می‌کنیم. البته این ادویه‌ها می‌تواند با توجه به ذائقه شما تغییر کند. می‌توانید به‌جای آویشن از زیره سیاه استفاده کنید. همچنین می‌توانید فلفل سیاه را نیز به مواد اضافه کنید. پودر انبه هم می‌تواند طعم خوبی به فلافل بدهد. در هر صورت این مرحله به شما بستگی دارد. همچنین می‌توانید با توجه به علاقه و ذائقه خود میزان ادویه‌ها را هم کم یا زیاد کنید. اگر طعم تندی را در غذا دوست دارید می‌توانید مقدار فلفل‌ها را بیشتر کنید. ریش و قیچی دست خودتان!

برای پخت فلافل خانگی می‌توانیم از ادویه‌های نمک، فلفل قرمز، فلفل سیاه، پودر فلفل دلمه‌ای، زردچوبه، آویشن و یا زیره سیاه استفاده کنیم.  -                       3 1 - طرز پخت فلافل خانگی ترد به همراه سیب زمینی پخته و ترکیبات ادویه فلافل
آموزش پخت فلافل خانگی

مرحله دوم پخت فلافل خانگی

بعد از چرخ کردن مواد و اضافه کردن ادویه‌ها مواد را خوب ورز می‌دهیم. اگر دوست دارید موقع خوردن فلافل سفتی دانه‌های نخود را زیر دندان خود حس کنید مواد را دیگر چرخ نکنید اما اگر دوست دارید فلافل بافت نرمی داشته باشد بعد از ورز دادن مواد را یکبار دیگر چرخ کنید. بعد از چرخ کردن مواد، در صورت علاقه مقداری آب لیموی تازه به مواد اضافه کنید و مواد را استراحت دهید. برای یک ساعت مواد را درون یخچال بگذارید.

بعد از استراحت کردن مواد، شروع به قالب زدن می‌کنیم. برای قالب زدن می‌توانید از قالب فلافل استفاده کنید ولی اگر قالب ندارید ناراحت نباشید. یک قاشقی که کمی گودتر از قاشق‌های معمولی باشد را بردارید. قاشق را خیس کنید. مقداری از مواد فلافل را درون قاشق بگذارید. با پشت یک قاشق دیگر اضافه‌های مواد را بگیرید. مواد را به‌صورت گنبدی شکل دربیاورید. مواد را نه آنقدر زیاد بگذارید که موقع پخت وسط فلافل خام بماند و نه آنقدر کم که بسوزد. قاشق را برگردانید. مواد به راحتی جدا می‌شود.

برای قالب گرفتن فلافل خانگی یک قاشقی که کمی گودتر از قاشق‌های معمولی باشد را بردارید. قاشق را خیس کنید. مقداری از مواد فلافل را درون قاشق بگذارید. با پشت یک قاشق دیگر اضافه‌های مواد را بگیرید. مواد را به‌صورت گنبدی شکل دربیاورید.  -                       4 - طرز پخت فلافل خانگی ترد به همراه سیب زمینی پخته و ترکیبات ادویه فلافل
آموزش پخت فلافل خانگی
مواد اولیه این رسپی برای پخت 13 عدد فلافل خانگی کافی است.  -                       5 - طرز پخت فلافل خانگی ترد به همراه سیب زمینی پخته و ترکیبات ادویه فلافل
آموزش پخت فلافل خانگی

مرحله سوم پخت فلافل خانگی

بعد از قالب زدن مواد نوبت به سرخ کردن می‌رسد. برای سرخ کردن فلافل، به یک ظرف گود و مقداری روغن احتیاج داریم. فلافل باید درون روغن غوطه‌ور باشد تا کامل سرخ شود. اگر می‌خواهید مغز فلافل کامل بپزد با چنگال چند سوراخ ریز در مواد ایجاد کنید. فلافل را درون ظرف بیندازید، وقتی سرخ شد به سطح ظرف می‌آید و می‌توانید آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز سرخ شود.

برای سرخ کردن فلافل خانگی به یگ ظرف گود و مقداری روغن احتیاج داریم. روغن باید داغ باشد.  -                       6 - طرز پخت فلافل خانگی ترد به همراه سیب زمینی پخته و ترکیبات ادویه فلافل
آموزش پخت فلافل خانگی

مرحله آخر پخت فلافل خانگی

بعد از سرخ کردن تمام فلافل‌ها نوبت به چیدن و تزیین می‌رسد. برای تزیین می‌توایند از قارچ، گوجه، خیارشور و کاهو استفاده کنید. در کنار فلافل می‌توانید انواع سس‌ها از جمله سس قرمز و سس انبه را نیز سرو کنید. همچنین حمص نیز در کنار فلافل انتخاب مناسبی است. نوش جان.

-                       2 - طرز پخت فلافل خانگی ترد به همراه سیب زمینی پخته و ترکیبات ادویه فلافل

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here