احکام حیض و سوالات مربوطه به حیض و غسل حیض بر مبنای رساله آیت الله سیستانی

0
15730
احکام حیض و سوالات مربوط به آن
احکام حیض و سوالات مربوط به آن
احکام حیض چیست؟ حیض و مسائل مربوط به زنان و مواردی پیرامون آن در سایت آیت الله سیستانی و در قسمت توضیح المسائل آن بیان شده است که ما در اینجا به صورت مختصر ‌بعضی از موارد مربوط به بخش احکام را در ادامه آورده ایم. البته به شما توصیه اکید می کنیم مسائل دینی و شرعی را از منابع مطمئن جویا شوید و به این مطلب خلاصه شده اکتفا نکنید. برای اطلاع دقیق از سوال خود می توانید به سایت این مرجع عالیقدر و قسمت پرسش و پاسخ مراجعه کنید (این لینک) یا رساله ایشان را مورد مطالعه قرار دهید (این لینک).

احکام حیض و سوالات خواندن قرآن

سوال:
آیا بانوان حائض می توانند بیشتر از هفت آیه از قرآن بخوانند به جز آیات سجده و اگر چنان کاری جایز و مکروه باشد معنی کراهت آن چیست؟
در جواب آورده شده است:
خواندن بیش از هفت آیه از قرآن که سجده واجب ندارد به گفته جمعی از فقها کراهت دارد و معنای کراهت در اینجا کمتر بودن ثواب می باشد.
سوال:
قرائت سوره فصلت و سجده آن برای زن حائض چه حکمی دارد؟
در جواب آورده شده است:
اشکال ندارد وفقط آیاتی که سجده واجب دارد نباید خوانده شود.
سوال:
برای خانمها در عادت ماهیانه مربوط به سوره های سجده دار باید کل سوره را سجده کند؟
در جواب آورده شده است:
فقط برای آیه سجده دار سجده لازم است ، البته خواندن آیات سجده در هنگام عادت ماهانه جایز نیست.
سوال:
آیا شنیدن تمام آیات سوره هایی که در آن سجده واجب دارد به صورت مستقیم برای خانم حائض اشکال دارد ؟
در جواب آورده شده است:
شنیدن حرام نیست ولی باید سجده کند.
سوال:
خواندن قرآن، تفسیر قرآن و حفظ قرآن در ایام حیض چه حکمی دارد؟ در رساله نوشته شده است که خواندن بیش از هفت آیه کراهت دارد آیا به این معنی است که نباید خوانده شود ؟
در جواب آورده شده است:
خواندن قرآن و سایر دعاها برای زن حائض جایز است مگر آیات سجده واجب .
و سجده هاى واجب در سوره (سجده) آیه پانزدهم ، و سوره (فصلت) آیه سی وهفتم ، و سوره (النجم) آیه شصت و دوم ، و سوره (علق) آیه نوزدهم مى باشد.
و خواندن بیش از هفت آیه از قرآن که سجده واجب ندارد به گفته جمعی از فقها کراهت دارد و معنای کراهت در اینجا کمتر بودن ثواب می باشد.

احکام حیض و سوالات مرتبط به طهارت

سوال:
آیا میشود در ایام حیض به حمام رفت ؟
در جواب آورده شده است:
مانعی ندارد.
سوال:
اگر روز هفتم حیض غسل کنم و به خیال این که پاک شده ام حنا به دست و پا بندم و بعد متوجه شوم که پاک نشده ام و حنا هم رنگ انداخته تکلیف چیست؟
در جواب آورده شده است:
گذاشتن حنا در ایام حیض از مکروهات شمرده شده است.
سوال:
آیا زردی بجا مانده از لکه بینی خانمها بر روی لباسها که بعد از شستشو باقی مانده است نجس است یا خیر لکه های بعد از حیض که بعد از شستشو بر روی لباس می ماند چطور ؟
در جواب آورده شده است:
در صورتیکه فقط رنگ باشد و جرمیت نداشته باشد آن لکه خون نیست و لباس طاهر می‌شود .
سوال:
حوله یا لباسی که قبل از غسل در موقع حیض استفاده شد بعد از غسل پاکی ایا برای استفاده نجس است؟
در جواب آورده شده است:
پاک است و میتوانند استفاده کنند.
سوال:
در حیض منظور از پاک شدن چیست ؟
در جواب آورده شده است:
منظور این است که در باطن واژن هم خون نباشد .
سوال:
عادت ماهیانه من هشت روزه است. در روز نهم لک زرد رنگی دیدم و دوباره غسل کردم و نماز خواندم. برای نماز شب روی لباس زیرم لک زردی بود نماز نخواندم و شب نزدیکی داشتم به امیدی که پاک شده ام اگر دوباره لک دیدم حکمش چیست؟ و اگر حامله شوم؟
در جواب آورده شده است:
آب هایی که قبل از عادت ماهانه خارج می شود تا وقتی که صدق خون نکند حکمی ندارد , و اگر به هنگام وارسی خود در اواخر عادت ماهیانه بر روی پنبه خون زرد یا ترشحاتی که خون داشته باشد ببیند ، تا هنگامی که از ده روز نگذشته باشد به معنای استمرار عادت ماهیانه شمرده می شود , و اگر از ده روز تجاوز کرد چنانچه به آن خون گفته شود به مقدار روزهای عادت حیض و بقیه استحاضه است , واگر خون گفته نشود از آب های عادی زن می باشد وحکمی ندارد . و اگر ترشحات دیگری غیر از خون ببیند ربطی به عادت ماهیانه ندارد و محکوم به طهارت است هرچند رنگش رو به زردی باشد.
سوال:
اگر تا ده روز در باطن خون بود ده روز تعدادش شود و سر ده روز غسل شود ؟
در جواب آورده شده است:
اگر از ده روز تجاوز نکرد همه آن حیض است و پس از پاک شدن کامل باید غسل کند و اگر از ده روز تجاوز کرد اگر عادت عددی نداشته باشد روزهایی که خون صفات حیض داشته باشد حیض است و غیر آن استحاضه است و اگر همه آن یک نواخت باشد و عدد مشخص در زنان فامیل نباشد می تواند عددی را که مناسب او از ۳ تا ۱۰ حیض قرار دهد و بهتر است هفت را انتخاب کند و مابقی را استحاضه قرار می دهد .
سوال:
چه حکمی دارد اگر زن حائض پس از ۷ روز آب زردی می بیند آیا اگر غسل کند می تواند با آن نماز بخواند و روزه بگیرد اگر مقاربتی انجام دهد و سپس آن اب زرد را ببیند چه حکمی دارد ؟
در جواب آورده شده است:
اب زرد اگر خون نباشد پاک شده است و اگر خون باشد تا دوازدهم اگر قطع شود حیض است و الا استحاضه حساب می شود .

احکام حیض و سوالات مربوط به زناشویی

سوال:
نزدیکی با زن در هنگام حیض چه حکمی دارد؟
در جواب آورده شده است:
نزدیکی از قبُل (جلو) حرام است و همچنین به احتیاط واجب از پشت چنانچه بدون رضایت زن باشد.
سوال:
اگر زن و شوهر بعد از نزدیکی بفهمند زن حائض است تکلیف چیست ؟
در جواب آورده شده است:
چون نمیدانسته اند گناهی مرتکب نشده اند و زن بعد از پاک شدن برای حیض و جنابت یک غسل انجام می دهند.
سوال:
آیا زن در حال عادت ماهانه (حیض) می تواند نکاح یا عقد کند ؟
در جواب آورده شده است:
اشکال ندارد .
سوال:
اگر زنی در هنگام عادت ماهیانه یا دانسته و یا ندانسته با شوهر خود جماع کند حکم شرعی انرا بیان فرمائید؟
در جواب آورده شده است:
حکم خاصی ندارد فقط اگر از روی علم و اختیار بوده باید توبه کند .

احکام حیض و سوالات مربوط به دختران نوجوان

سوال:
دختر من دوازده ساله است و تازه عادت ماهانه شده است ولی مرتب خونریزی دارد و به علت اینکه مدرسه می رود و سن او کم است نمی تواند برای هر نماز غسل کند، دکتر هم می گوید این امر در شروع عادت ماهانه دختران طبیعی است . تکلیف نمازهای او چیست ؟
در جواب آورده شده است:
اگر از ده روز تجاوز نکرد حیض است و اگر تجاوز کرد و همه آن یک نواخت بود به مقدار ایام عادت دختران فامیل هم سن و سال او حیض قرار می دهد و ما بقی استحاضه است و اگر یک نواخت نبود آن چه به صفات حیض است حیض و ما بقی استحاضه است و اگر عادت دختران فامیل مختلف است می تواند ۷ روز حیض حساب کند .
سوال:
دختری دارم ۱۱ ساله که مشکل ذهنی دارد او در اوایل آبانماه تکلیف شده و دوران پریود او را شروع گردید. سؤال من این است که پس از اتمام هر دوره پریود با توجه به اینکه او مشکل ذهنی دارد آیا من میتوانم هنگام استحمام ایشان نیت غسل نمایم و ایشان را غسل بدهم یا خیر و یا اگر راه دیگری وجود دارد لطفاً بفرمائید؟
در جواب آورده شده است:
اگر مسائل را درک نمی کند تکلیفی بر او نیست و لازم نیست غسل کند و اگر متوجه می شود باید به او بگوید که باید غسل حیض کند و همین کافی است و نیت چیزی نیست که به زبان بیاورد و یا از قلب بگذراند.

احکام حیض و سوالات متفرقه

سوال:
دوره عادت ماهیانه ام منظم نیست اکثرا جلو و گاهی عقب می افتد چندین بار هم حدود یک هفته قبل از شروعش لک می بینم و بعد از ان به تدریج خون بیشتر می‌شود و جمعا از ده روز تجاوز میکند در این حال تکلیف را بفرماید؟
در جواب آورده شده است:
از اولی که خون مستمر است حیض به حساب می اید پس اگر از ده روز تجاوز کرد و همه قرمز یا سیاه بود اگر در زنان فامیل عادت مشخصی نباشد میتوانید هفت روز را حیض وما بقی را استحاضه قرار دهید.
سوال:
سن واقعی یائسگی بانوان چند سال است ؟
در جواب آورده شده است:
در باب حیض اگر خون ببیند تا شصت سال قمری* است.
و در باب عدّه پنجاه سال قمری است* ، با فرض مایوس شدن از امدن خون .
* شصت سال قمری معادل ۵۸ سال و ۸۰ روز تقریبا.
* پنجاه سال قمری معادل ۴۸ سال و شش ماه تقریبا.
سوال:
در موسم حج، برخی بانوان، داروهای طبّی می خورند تا عادت ماهانه را با تأخیر اندازد امّا در همان روز های عادت، به طور منقطع خون می بینند آیا چنین خونی، حیض است؟
در جواب آورده شده است:
اگر سه روز پی در پی خون ببیند اگر چه در درون رحم باشد حیض است وگرنه احکام حیض را ندارد.
سوال:
برای خانمهایی که عذر شرعی دارند تا چه حدی می توانند به ضریح ائمه (علیهم السلام) نزدیک شوند ؟
در جواب آورده شده است:
نشستن در صحن ها و رواق‌ها که مسجد نباشد اشکال ندارد ولی در رواقی که ضریح در آن قرار دارد به احتیاط واجب نمی تواند در آنجا بنشیند و می تواند از یک در داخل شود و از در دیگری خارج شود.
سوال:
اگر بعد از اذان ظهر عادت شوم و نماز خوانده باشیم آیا باید قضای آن را بجا بیاوریم؟
در جواب آورده شده است:
لازم نیست.
سوال:
تعداد روزهای حیض را چگونه باید حساب کرد ؟
در جواب آورده شده است:
تا پایان آلودگی اگر در میان ده روزه باشد.
سوال:
تا به حال سابقه نداشته که من لک بینی داشته باشم و عادت ماهانه ام مرتب بوده، الان که در ماه مبارک رمضان هستیم طبق هر ماه سر موقع اتفاق افتاده ولی بصورت لک بینی مختصر که به شکل حیض نیست ولی زمان حیض است، می باشد که من هر روز قبل از اذان غسل می کنم و روزه می گیرم ولی در حین روز به طور مختصر لک قهوه ای رنگ می بینم، نمی دانم روزه های این روزها به چه صورت است؟ آیا باید قضای آن را بگیرم؟
در جواب آورده شده است:
اگر زمان حیض باشد و خون سه روز مستمر باشد هرچند اولش بیرون بیاید و پس از آن بیرو نیاید ولی طوری است که اگر پنبه ای را داخل کنید آلوده می شود حیض به حساب می آید ولی اگر منقطع شود حیض نیست بلکه استحاضه است.
سوال:
برخی خانمها در اثر بستن لوله رحم دیگر خون حیض نمی بینند ، مساله طهر غیر مواقعه و عده چنین زنهایی را بیان بفرمائید ؟
در جواب آورده شده است:
حکم خانمهای را دارد که به صورت طبیعی حیض نمی شوند .
سوال:
زنی هستم ۲۸ ساله که به مدت ۱۵ روز مشکل پریودی داشتم . بعد از دو هفته از پاک شدن پرید قبلی به مدت ۵ روز لک بینی داشته که یکی دو بار از این ۵ روز مقدار خون بیشتر و سیاهتر بود . روزه ها را کامل گرفته و برای هر نماز نیز وضو گرفتم (بعضی وقتها که بیشتر بود تیمم بدل از غسل هم می کردم . از روز ششم تا پانزدهم خون به صورت غلیظ و روشن جاری شد (احتمالا پرید اصلی ) حال ۵ روز اول استحاضه است یا حیض ؟ و اعمال (نماز وروزه ) در این شرایط چه خواهد بود ؟ مخصوصا ۵ روز اول ؟
در جواب آورده شده است:
آن ۵ روز که بصورت لکه بینی بوده است استحاضه است و باید نماز را با شرایطی که در سال امده است و همچنین روزه را باید گرفت .
سوال:
خانمهای غیر سید که بعد از ۵۰ سالگی قمری وخانمهای سید که بعد از ۶۰ سالگی خون را با او صاف ایام پریودی مشاهده می کنند ان خون حیض به حساب بیاورند یا خون استحاضه؟
در جواب آورده شده است:
خونی که بعد از ۶۰ سالگی (قمری) دیده می شود به احتیاط واجب استحاضه است و فرقی بین سید و غیر سید نیست و قبل از شصت سالگی اگر با شرائط باشد حیض است چه سید باشد چه نباشد.

توصیه می کنیم حتما این مطالب را جهت اگاهی بیشتر مطالعه کنید:

Summary
Review Date
Reviewed Item
احکام حیض
Author Rating
41star  - 1star - احکام حیض و سوالات مربوطه به حیض و غسل حیض بر مبنای رساله آیت الله سیستانی1star  - 1star - احکام حیض و سوالات مربوطه به حیض و غسل حیض بر مبنای رساله آیت الله سیستانی1star  - 1star - احکام حیض و سوالات مربوطه به حیض و غسل حیض بر مبنای رساله آیت الله سیستانی1star  - 1star - احکام حیض و سوالات مربوطه به حیض و غسل حیض بر مبنای رساله آیت الله سیستانیgray  - gray - احکام حیض و سوالات مربوطه به حیض و غسل حیض بر مبنای رساله آیت الله سیستانی

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here