بیت کوین ۷حقیقت جالب و کمتر شنیده شده درباره بیت‌ کوین

 

بیت کوین  یک ارز رمز و نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هیچ کشوری آنرا به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته است.از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است. چرا بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود. بیت کوین واحد پولی است.

بیت کوین

گره‌ها از طریق استفاده از رمزنگاری، این تراکنش‌ها را بازبینی کرده و در یک دفتر کل توزیع‌شده عمومی که به آن زنجیره بلوکی گفته می‌شود ضبط می‌کنند. بیت‌کوین را شخص یا گروهی از اشخاص ناشناس تحت نام ساتوشی ناکاموتو اختراع درسال ۲۰۰۹ به عنوان یک نرم‌افزار متن‌بازعرضه کردند.

در چندسال گذشته ارزش بیت‌ کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار آمریکا به چندهزار دلار افزایش یافته‌است. تعداد شرکت‌های خدماتی و تاجرانی که بیت‌کوین می‌پذیرند نیز در حال افزایش است. هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌ کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربردهای بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سیستم‌های پرداخت دیگر یافتنی نیست.

معدن استخراج پول!

پیش بینی می شود موجودی بیت کوین تا سال ۲۱۴۰ از مرز ۲۱ میلیون دلار عبور کند.  مانند یک معدن عمل می کند، به این صورت که در سیستم های مالی سنتی، دولت به راحتی هنگام نیاز می تواند پول چاپ کند اما در بیت کوین پول چاپ نمی شود، بلکه  از یک معدن نامحدود استخراج می شوند و این استخراج توسط کامپیوترهای سراسر جهان انجام می گیرد و برای آن با یکدیگر به رقابت می پردازند.

هنگامی که بیت کوین ها از طریق شبکه بیت کوین جابه‌جا می شوند، تراکنش هایی که در این جابه‌جایی صورت می گیرد، در یک دوره زمانی معین در یک لیست که بلاک نامیده می شود، ذخیره می شوند. کار این کامپیوترهایی که عمل استخراج را انجام می‌دهند، تایید این تراکنش ها است و برای آن پاداش دریافت می کنند.

بیت کوین

مصرف برق بیت کوین نجومی است!

یکی از حقایق جالب بیت کوین مربوط به کامپیوترهای به اصطلاح «معدن‌کاو» است که نیاز به انرژی زیادیبرای اجرا دارند. برآوردهای اخیر از سوی یک سایت فناوری اطلاعات، نشان می دهد که مادربوردها در این کامپیوترها برای هر تراکنش بیت کوین ۲۱۵ کیلووات در ساعت انرژی مصرف می کنند! تصور کنید هر روز ۳۰۰ هزار تراکنش انجام می گیرد و با توجه به افزایش روزافزون ارزش این پول، شاهد افزایش مصرف انرژی الکتریکی مصرف شده نیز خواهیم بود.

واحد بیت کوین چیست؟

کوچکترین واحد ساتوشی «Satoshi» است و این نام از مبتکر به نام ساتوشی ناکاموتی (Satoshi Nakamoto) گرفته شده است. هر ساتوشی معادل یک میلیونیوم  (۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱) است.

آیا می‌تواند کسی را ثروتمند کند؟

گفته می شود بیت کوین یک معامله سودآور است و مثل اینکه ظاهرا از پول رایج بانک مرکزی از سال ۲۰۱۱ به جز سال ۲۰۱۴ که قیمت آن به دلیل مشکلاتی کاهش پیدا کرد، عملکرد بهتری داشته و تقاضا برای این ارز بالا رفته و قیمت آن افزایش پیدا کرده است؛ از این رو با این افزایش تقاضا در سال های اخیر گفته می شود اگر در ابتدای سال ۲۰۱۳ هزار دلار از این واحد پولی خریداری می کردید و آن ها را نمی فروختید، اکنون ۸۰ میلیون درآمد داشتید و پولدار می شدید.سیاری از افراد این واحد پولی را به دلیل نواسانات قیمتی و هزینه های زیادی که در پی دارد، به عنوان یک ابزار سودآور نسبت به پول رایج در نظر می گیرند. تعداد اندکی از تجار این ارز دیجیتالی را قبول دارند.

هنوز نمی‌توان به بیت‌ کوین اعتماد کرد!

اگر تعداد زیادی از مردم هنوز این پول دیجیتالی را قبول ندارند و از معامله با آن واهمه دارند، باید به آنان حق داد؛ زیرا بیش از ۹۸۰ هزار بیت کوین از مبادلات تاکنون توسط هکرها و مهاجمان داخلی دزیده شده و این مبلغ معادل ۱۰ میلیارد دلار نرخ ارز فعلی است. اما گفته می شود که تا حدودی این مشکلات برطرف شده و امنیت  بالا رفته است.

آیا صاحب بیت‌ کوین گمنام است؟

از حقایق جالب می توان به صاحب اصلی آن اشاره کرده که گمنام است. با وجود تلاش های زیادی که برای یافتن خالق اصلی صورت گرفته اما هنوز نمی دانیم که ساتوشی ناکاموتو کیست یا چه کسی بوده است.یک کارآفرین استرالیایی به نام «کریگ رایت» برخی اعضای برجسته جامعه بیت کوین را متقاعد کرد که ناکاموتی خودش است، اما بلافاصله جامعه بیت کوین در صدد یافتن ایراداتی در شواهد ارائه شده توسط کریگ رایت برآمدند و پس از نپذیرفتن این ادعا مشخص شد که هنوز صاحب اصلی آن ناشناخته است.برخی مدعی بودند که ممکن است ساتوشی ناکاموتی یک نام مستعار باشد؛ نامی که ممکن است توسط گروهی از توسعه دهندگان یا یک فرد خاص ایجاد شده باشد.

پیتزا، اولین محصولی که با بیت کوین خریداری شد!

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پیتزا اولین محصولی بود که با این واحد پولی خریداری شد. پس از اولین مبادله  بین ساتوشی و هال فینی در سال ۲۰۰۹، اولین خرید ثبت شده برای یک پیتزا به قیمت ۲۵ دلار بود.جالب است بدانید؛ برای خرید این غذا ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت شد!

Comments (0)
Add Comment