دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتیگ شیوه جدید و امروزی تجارت است. به هر تجارت و بازاریابی که برپایه اینترنت و به صورت دیجیتالی انجام شود، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. رسانه‌های جدید نقش مهمی در بازاریابی دیجیتال دارند. رسانه‌هایی مانند اینترنت، وب، موبایل و غیره ابزار اصلی این کار هستند. برای تعریف دیجیتال مارکتینگ باید ابزارهای آن را بشناسیم.

تکنیک‌ها و انواع دیجیتال مارکتینگ

شاید بهتر باشد به جای کلمه «انواع» از «کانال‌ها» استفاده کنیم. در دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای مختلف با قابلیت گستردگی زیاد و دسترسی به مخاطب استفاده می‌کنیم تا محصول خود را به مشتری موردنظر برسانیم. باید بدانیم هدف و استراتژی خود را از اول بشناسیم و از کانال‌ها و استراتژی‌های مناسب استفاده کنیم.
در ادامه معروف‌ترین تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

۱- بازاریابی بااستفاده‌از موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)

بازاریابی موتورهای جستجو، خود به دو شیوه سئو و پرداخت کلیکی است.

  •  تبلیغات کلیکی (PPC)

تبلیغات کلیکی، پرداختن مبلغی برای تبلیغ در موتورهای جستجو (مانند گوگل) است. اگر کلیدواژه‌های (کی‌ورد) خود را بادقت و درست انتخاب کنید،‌ حتی می‌توانید با هزینه‌های کم، و حذف کلمات گران‌قیمت و نامناسب، تبلیغات موثری داشته باشید. یکی از مهم‌ترین انواع تبلیغات کلیکی،‌گوگل ادوردز (Google AdWords) است. تبلیغات شما در صفحه اول نتایج جستجو (سرچ) قرار می گیرد. بیننده و مشتری با یک کیلیک به صفحه موردنظر شما هدایت می‌شود. از دیگر کانال‌های تبلیغات کلیکی می‌توان به تبلیغات در فیس‌بوک،‌ توییت‌های تبلیغاتی در توییتر و تبلیغات در سایت لینکدین اشاره کرد.

  • بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

سئو، فرایند بهینه‌سازی وب‌سایت شماست، طوری که رتبه آن در نتایج جستجوی موتورهای جستجو بتواند در رتبه بالایی قرار بگیرد. با این کار مراجعه مخاطبان به سایت شما بیشتر می‌شود. از کانال‌هایی که از سئو استفاده می‌کنند می‌توان به وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و نیز اینفوگرافی‌ها اشاره کرد.

۲- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا، تولید محتوا و نوشته‌ای است که با استفاده از کمترین و بهترین کلمات، بیشترین مخاطب را جذب کند و بر آنها تاثیر عمیقی بگذارد. کانال‌های موثر در بازاریابی محتوا شامل: پست‌های وبلاگی، کتاب‌های الکترونیکی، گزارش‌های الکترونیکی، بروشورها و غیره است.

۳- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یعنی محصول و محتوای خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، توییتر و غیره ارائه کنیم. این تبلیغ،‌همان تبلیغات دهان‌به‌دهان است! هدف از این کار لینک‌دهی و به‌اشتراک‌گذاری بیشتر مطلب و محتوای موردنظر و افزایش بازدید سایت است. برای استفاده از این روش بازاریابی نیازی نیست در همه شبکه‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشیم. اول باید مخاطب خود را بشناسیم. سپس ببینیم این مخاطب خاص در کدام شبکه‌های اجتماعی حضور بیشتری دارد. در همان شبکه،‌محصول خود را عرضه کنیم.

۴- بازاریابی ایمیلی

یکی از شایع‌ترین انواع بازاریابی است که در آن با طراحی مناسب و ارسال منظم ایمیل به مخاطبان، برای خود مشتریان ثابتی پیدا کنیم. اطلاع‌رسانی از تازه‌ترین محصولات یا خدمات، اطلاع از تخفیف‌ها و رویدادها و نیز هدایت افراد به وب‌سایت از مهم‌ترین اهداف بازاریابی ایمیلی است. انواع ایمیل‌هایی دریافتی شامل:
– خبرنامه عضویت در وبلاگ یا سایت.
– ایمیل‌های پیگیری برای افرادی که چیزی دانلود کرده‌اند.
– ایمیل‌های خوشامدگویی به مشتریان.
– تبلیغات روزهای خاص برای اعضا فعال.
در بازاریابی ایمیلی باید مراقب حریم شخصی افراد باشید. ایمیل‌های ما  نقش مزاحم را در ایمیل آنها نداشته باشد. قابلیت انصراف از خبرنامه ایمیلی را حتما در انتهای ایمیل قرار دهید.

 

Comments (0)
Add Comment