طرز تهیه مرغ ترش، غذای محبوب شمالی ها؛ به دو روش مازندرانی و گیلانی

مرغ ترش از جمله غذاهای اصیل ایرانی است. این غذای لذیذ در خطه سبز شمال بسیار مرسوم است و اگر از مردم بومی لیست غذاهای محبوب‌شان را بپرسید حتما مرغ ترش جز آن خواهد بود.

این غذا به دو روش پخت می‌شود؛ یکی مربوط به مردم مازندران و دیگری مربوط به مردم گیلان است که تفاوت های چمشگیری در مواد اولیه و طعم و مزه دارند.

مرغ ترش مازندرانی:

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش به تعداد ۴ نفر:

مرغ ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرمی: ۱ عدد

پیاز متوسط: ۱ عدد

رب انار ترش: ۲ ق غ خوری

رب انار شیرین: ۱ ق غ

نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه: به مقدار لازم

 

طرز تهیه مرغ ترش به‌روش مازندرانی ها:

ابتدا مرغ را به تکه‌های دلخواه تقسیم کرده آن را به‌خوبی با آب بشویید. تکه‌های مرغ را نمک‌پاشی کنید و اجازه بدهید یک ساعت استراحت کند.

در ماهیتابه‌ای روغن ریخته و بگذارید به‌خوبی داغ شود، سپس تکه‌های مرغ را در ماهیتابه قرار دهید و درب آن را بگذارید تا به‌خوبی سرخ شود. سعی کنید همه قسمت‌های مرغ به‌خوبی برشته شود.

پیازها رو به‌خوبی خورد کنید (سعی کنید از رنده استفاده نکنید)، در ماهیتابه‌ای روغن داغ‌کرده و پیازها را تفت دهید تا سبک شود.

رب انار ترش و شیرین را با پیاز تفت دهید، زردچوبه، ادویه، فلفل سیاه و قرمز را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا به خورد مواد برود.

حالا مرغ‌های سرخ و برشته‌شده را درون مواد بغلطانید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید. به مقدار کافی نمک بریزید درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد.

بعد از دو سه ساعت وقتی مرغ‌ها درون قابلمه خوب روغن انداخت یک الی دو قاشق غذاخوری بسته به ذائقه خودتان شکر بریزید و نیم ساعت دیگر روی شعله ملایم اجازه بدهید تا بپزد.

مرغ‌ ترش لذیذ ما آماده است می‌توانید به همراه انواع ترشی جات سرو کنید.

 

مرغ ترش گیلانی:

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش به تعداد ۴ نفر:

مرغ ۷۰۰ الی ۸۰۰ گرمی: ۱ عدد

سبزی‌های معطر (نعناع، تره، گشنیز، جعفری، ترخون): ۲۵۰ گرم

پیاز متوسط: ۱ عدد

سیر: ۳ حبه

لپه: ۱۰۰ گرم

تخم‌مرغ: ۲ عدد

آب‌نارنج یا ابغوره: نیم پیمانه

نمک و فلفل و ادویه: به مقدار لازم

طرز تهیه مرغ ترش به روش گیلانی ها:

مرغ را شسته و به تکه‌های دلخواه تقسیم کنید. آن‌ها را شسته و نمک‌پاشی کنید. سپس در ماهیتابه‌ای روغن ریخته و تکه‌های مرغ را به‌خوبی سرخ کنید.

پیاز را به‌خوبی خورد کنید. سیرها را رنده کرده و سبزی‌های را ساطوری نمایید.

در قابلمه ابتدا پیازها را با روغن تفت دهید تا سبک شود سپس سر را اضافه کرده و سرخ کنید و درنهایت سبزی‌های را با سیر و پیاز به‌خوبی تفت دهید.

لپه‌ها را که از شب قبل خیسانده‌اید به مدت ۱۵ دقیقه بپزید و آبکش کنید و به مواد قابلمه اضافه نمایید.

مرغ‌های سرخ‌شده را به‌علاوه دو پیمانه آب درون قابلمه بریزید. درب قابلمه را گذاشته و اجازه بدهید با شعله ملایم یک الی دو ساعت بپزد.

بعد از اینکه مطمئن شدید مرغ های پخته نیم پیمانه آب نارنج و یا آبغوره را اضافه کنید.

تخم‌مرغ‌ها را به‌خوبی هم بزنید تا زرده و سفیده آن مخلوط شود. و در آخر کار به‌صورت نواری داخل خورشت بریزید و درب قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم بپزد.

مرغ ترش گیلانی ما آماده است می‌توانید با کته و انواع ترشی میل نمایید.

 

 

خانه داری
Comments (0)
Add Comment